HTML

018 - Gjirokastra - Ballsh felé félúton (14. nap)

2011.02.07. 07:17 tothabringa

Ez sem volt egyszerű, ugyanis hihetetlen dombos, sokkal inkább hegyvidéki építésű Gjirokastra városa, mely nem véletlenül lett UNESCO világörökségben részesítve.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ezzel a szűk, török időkből származó híddal szemben volt az ideiglenes szállásom. Egyirányú közlekedés sok helyen van a városban. Hangulatos, de sok a Görögországból átruccanó, bevásárló turista. Itt már rámentek a "nyugati" pénztárcák megcsapolására.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Azok a híres tetők. A világörökség lényege: ezek miatt a fekete színű cserepek miatt van a városnak egy fantasztikus látványa, melynek egységességét nem törheti meg semmi.
Magyarul: nem lehet össze-vissza építkezni - most már. A város széle felé találunk lakótelepeket is, de ez az óvárosi látkép a meghatározó. Egyébként a korábbi "főnök", Enver Hoxa itt született.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A görög konzulátus épülete egy kőhajításnyira a történelmi belvárostól.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kern Andrást idézve: "...abszolút belváros!". Talán a képen is látszik, hogy a meredekséggel nincs probléma.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A utcák szűkek, némelyik sikátorban végződik, de hangulatos barangolni erre-arra.
A villanyszerelés kissé öregecske, de legalább van áram.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A szemközti domboldalon álló fehér házak fekete tetőcserepei adják a város hangulatát, látképet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A vár az óratoronnyal.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Anastas Petridhi fafarágó mester kis boltjában és műhelyében, ami a "főutcától" kb. 50 m-re található.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A mester munka közben.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Egy angol és albán nyelvű ismertető a munkásságáról.
Hevenyészett fordítása: "Anastas Petridhi már több mint 30 év óta fafaragóként dolgozik, s a munkája a szenvedélye. Görögországban is dolgozott és a gjirokasteri műhelyében a GCDO részeként együttműködik az Artisan Incubator projektben."

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Az előbbi műhely jobbra, középtájon, egyébként meg fölfelé a várba.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Az útikönyvben is szereplő nyilvános WC, bár működik, de valami borzalmas illat lengi körül.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A várba vezető útról jobb képek készíthetők a "cserepekről". Így talán jobban látható a világörökség "oka".

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A vár főbejárata, ahol a belépő 200 ALL volt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A vár fedett előcsarnoka, mely tele van mindenféle háborús ágyúval, géppuskával és meglehetősen sötét van.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Az egyik bástyafalon török időkből származó ágyúk garmadája...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...és egy amerikai, kétüléses kémrepülőgép roncsa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gjirokastra jelképe: az óratorony.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A vár udvarán lévő színpadon szokták megtartani az Albánia Szépe választást néhány éve, illetve régóta a nagy hagyományokkal bíró népzenei fesztivált.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Óratorony, valamint a színpad fölötti tető állványzata.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lefelé jövet a várból már kinyitott a kőfaragó mester, Muhedin Makri műhelye és boltja.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Az ablakon át meglesve: munka közben.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Közelebbről is megnézhető a munkafolyamat, melynek egyik eredménye...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...sárkányölő Szent Györgyöt ábrázolja.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Valahogy a turisztikai irodákkal hadilábon állok: ez sem volt nyitva - délelőtt!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Egy képen majd' minden: óratorony a magasban, a kép bal szélén a görög konzulátus, jobb szélen egy bürektore, s innen nem messze a volt "főnök" szülőháza...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Szép város Gjirokastra, de előbb-utóbb el kell indulni a hazafelé vezető úton, amely szerencsére itt még egy jó darabig európai minőségű.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tepelene megye határában. Ali Tepelene pasáról kapta a nevét, aki a XVIII-XIX. század fordulóján még a török szultánnal is dacolni tudott - egy darabig. Mikor a szultán megelégelte a kiskirályságát, leverte, s szinte mindent lerombolt, bár a környékbeliek is rendesen kivették részüket a "bontásból". Valaha a pasa vendége volt Lord Byron is...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

E helytől nem messze válik ketté a nagy országút. Én ugyan továbbmentem észak felé, de itt szerettem volna - az eredeti tervnek megfelelően - keletnek, illetve Macedóniának fordulni. Csak az az átkozott költségvetés (és szabadnapok hiánya) miatt kellett lemondanom erről...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...szóval ez kimaradt: Korca, Pogradec, Macedónia (az Ohridi-tó) stb. Remélem egyszer oda is eljutok, bár a kerékpár - mint lehetőség - valószínűleg kiesett! :-)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

És sikerült elérni a várost is: ezen a főtéri (?) szobron kívül szinte semmi nyoma nem maradt az egykori fényűző életmódot folytató Ali pasa palotájának (sem). Látnivaló semmi, de van néhány söröző! :-)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Néhol ilyen folyómedrek fölött kell átkelni, s bár nyár van, óriási méretű kövek vannak a folyóparton. Vajon télen milyen lehet?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Itt lenne érdemes kavicsot bányászni!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nos, ilyen utakon kerékpárral közlekedni nem egy leányálom. Miután nagyon más lehetőségem nem volt, próbáltam valahogy - ha lassan is -, de tekerni. Ekkor elgondolkodtam azon, hogy ha elfordulok kelet felé, akkor ott is ez várt volna?
Természetesen a Mercedesek (autó, terepjáró, busz) semmit, senkit nem kímélve közlekednek!? Ész nélkül itt is...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Egy vendéglő mellett sikerült felverni a sátram, a kaja, a sör jó volt, kell ennél több a hegyek között? :-)

 

 

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://tothabringa.blog.hu/api/trackback/id/tr962643489

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ödör 2011.02.07. 10:51:01

ez :)
"kis lépés az embernek...nagy lépés az emberiségnek":::)))
hogy információt kaphatunk erről a nem mindennapi utazásról....

tothabringa 2011.02.07. 11:05:26

Kedves (G)ödör!

Gondolj bele, hogy még mindig nincs vége...
Azért 21 nap az 21 nap!